Den kjente og populære forfatteren Paolo Coelho har faktisk en bakgrunn i Thelema. Den 19, mai 1974 e.v. signerte han eden til en Probationer i A∴A∴ hvor han tok mottoet Frater Luz Eterna (broder evig lys).
I denne perioden samarbeidet han med en annen aspirant i A∴A∴, den kjente og innflytelsesrike brasilianske rockemusikeren Raul Seixas (1945-1989 e.v.) og sammen dannet de det utopiske og radikale kunstnerkollektivet Sociedade Alternativa (det alternative samfunnet), som fungerte i henhold til eksplisitte thelemiske verdier.
Seixas sitt album Gita fra 1974 e.v. inkluderte dessuten sangen «Sociedade Alternativa«, med tekst skrevet av Paolo Coelho og Raul Seixas i fellesskap. Blant rop om «Lenge leve den nye tidsalderen!» kommer følgende refreng mot slutten:
«Viva! Viva! Viva a sociedade alternativa! (Numero 666 chama se, Alestair Crowley) Viva! Viva! Viva a sociedade alternativa! (Faz o que tu queres, ha de ser tudo da lei).
Norsk oversettelse: «Lenge leve! Lenge Leve! Lenge leve det alternative samfunnet! Aleister Crowley er Dyret 666. Lenge leve! Lenge Leve! Lenge leve det alternative samfunnet! Gjør hva du vil skal være hele Loven.»
Under fremføringene av denne sangen pleide Seixas ofte erklære de thelemiske menneskerettighetene (Liber Oz), og sangen ble så populær i hjemlandet at selv skikkelser som Bruce Springsteen pleier å spille den fast når han er på turne i Brasil.
Brasil som på denne tiden var et militærdiktatur med dype forbindelser til den katolske kirken, så på aktiviteten til Coelho og Seixas som dypt problematisk.
Mens Seixas ble kastet ut av landet og måtte leve i eksil i USA, ble Coelho arrestert arrestert, torturert, og etterpå plassert i en lukket psykiatrisk institusjon på en måte som minner om Sovjetunionens bruk av psykiatri til å omskolere mennesker.
Når han endelig slapp ut derifra var han på nytt tilhenger av regimet i Brasil og den katolske kirken, og tok kraftig avstand fra Thelema. I sin autoriserte biografi Paolo Coelho: A Warrior of Light, beskriver han sin versjon av det som skjedde med ham og som inneholder flere feil. Blant annet skriver han at han var medlem av O.T.O., når han egentlig var medlem av A∴A∴
Med tanke på det han opplevde er det forståelig at han flere tiår etterpå husker feil og at han har svært ambivalente følelser overfor sin tidligere historie. Når han var på besøk i Norge på begynnelsen av 2000-tallet og åpnet for spørsmål fra salen, stilte vår nåværende leder for O.T.O. Norge ham om i hvor stor grad Crowley påvirket ham, og han bare flirte vekk spørsmålet med å si at det var «gærne tider».
Men levende symboler har en tendens til å leve videre i oss selv om vi trodde at vi hadde drept dem. I boken Pilegrimsreisen ser vi at eksplisitt thelemisk lære lever videre gjennom Coelho, selv om boken beskriver i allegorisk form hvordan han forlot magi til fordel for mystisisme:
«There are two forms of Agape. One is isolation, life dedicated only to contemplation. The other is precisely the opposite: contact with other human beings, and enthusiasm, the sacred sense of work. Enthusiasm means trance, ecstasy, connecting with God. Enthusiasm is Agape directed at some idea, something.«
Det over er faktisk standardlære som han ble eksponert for i A∴A∴ A∴A∴ inkluderer begge metodene og omtaler dem mystisisme og magi. Selve målet til aspiranter i A∴A∴ er å oppnå begge formene for kjærlighet.
Teknisk sett er Coelho faktisk fremdeles aspirant til A∴A∴ siden man må ta et aktivt steg og melde seg ut før døren til A∴A∴ stenges for denne inkarnasjonen.
Revidert 01-2024 e.v.: Denne artikkelen ble først publisert på vår offentlige FB konto. I forbindelse med at vi har lagt den til vår hjemmeside som artikkel, har vi lest korrektur, og lagt til lenker til kilder hvor man kan lese mer om temaene.